بتمن: شهر بین نسخه بهتری از خیزش شوالیه تاریکی است

“شهر بین” از شماره ۷۵ کمیک بتمن استارت خواهد خورد. نویسنده آن تام کینگ و طراح آن تونی اس دنیل خواهند بود و سرآغازی خواهد بود برای آخرین تلاش های بتمن در این سری. این سری نقطه اوج سه سال برای تلاش خلق دنیایی است که وعده داده شوالیه تاریکی را تغییر خواهد داد.
کینگ در گفتگو با هالیوود ریپورتر در اینباره چنین گفت: این سری چیزی است که شخصیت بتمن را به مدت یک نسل یا بیشتر تغییر خواهد داد. اگر همه این مدت کمیک بتمن مطالعه کنید، که خدا یار و یاورتان باشد، ولی من حداقل ۶ ماه تا یک سال است که شما را شکنجه می دهم. ما الان در نقطه نشیب داستان هستیم و وقت آن فرا رسیده که بتمن اوج بگیرد و ماهیت اصلی خود را به شما نشان دهد. شاید این مهم به روش سنتی اتفاق نیفتد ولی اهمیت بتمن را باری دیگر برای شما بازگو خواهد کرد.
وقتی کینگ در مورد شکنجه مخاطبان صحبت می کند، این شکنجه در مقایسه با بلایی که سر بتمن آورده است قابل قیاس نیست. از “داستان گاتهام گرل” تا حاضر نشدن سلینا کایل در شب ازدواجش با بتمن تا فلش پوینت بتمن که دنیایش زیرورو شد و بازی های ذهنی بین و شکنجه های روحی اش همگی زخم های عمیق فیزیکی و عاطفی بر بتمن وارد آورده اند.

حتی اگر چنین باشد، باز هم کمیک شماره ۷۵ بتمن آغازی بسیار آشتا را به ما نشان خواهد داد. در اولین صفحات این داستان مجرمان به شهر ریخته اند و کنترل پلیس را در دست گرفته اند و حضور بتمن در صحنه یادآور “شهر بین” در سومین بخش از خیزش “شوالیه تاریکی” کریستوفر نولان است.
اگر نگاهی به عقب و به سومین فیلم از سه گانه شالیه سیاه بیاندازیم می بینیم که بین کمر بتمن را شکست و کنترل شهر گاتهام را در دست گرفت. او نشان داد که می داند چطور وارد ذهن بروس وین شود و ضربه ای مهلک به روح و جسم او وارد کند. در نهایت بتمن باید را خود را باز می یافت و جسم و شخصیت خود را ترمیم می کرد. و همینطور باید به اطرافیان خود اطمینان می کرد تا او را در بازپس گرفتن شهر از این هیولا و اطرافیانش کمک کنند.
البته در خیزش شوالیه تاریکی عناصری از خط داستانی “سقوط شوالیه” وام گیری شده بود ولی در نهایت داستان مسیر منحصربفرد خود را یافت. “شهر بین” هم به همین روش تمامی قطعه های خوب دو روایت را با هم تلفیق کرده تا یک داستان موفق بتمن علیه بین موفق را ارائه دهد.
ولی این اثر نقطه اوجی عظیم تر خواهد بود به این دلیل که ۷۵ قسمت داستان پشت تمامی این آزمون ها و فراز و نشیب ها قرار دارد که به غنای کار می افزاید. به شخصیت اصلی این داستان (بتمن) توسط پدرش (البته از یک خط زمانی دیگر) خیانت شده، عشق زندگی اش را از دست داده است و حتی تقریباً دیک گریسون را هم از دست داده است. اگرچه شوالیه تاریکی خود را بی احساس و خشن قلمداد می کند و از این بابت به خود می بالد، ولی ضربه هایی جدی به او وارد می شوند که او را تا حد نابودی پیش می برند. و اوضاع به همینجا ختم نمی شود.

در خلق این داستان کینگ به واشکافی عمیق تر ذهن بتمن می پردازد تا نحوه واکنش او به مصائب پیش آمده را بازتاب دهد. بین می داند که نمی تواند در یک نبرد فیزیکی بتمن را شکست دهد پس در صحنه ای دیگر وارد نبرد می شود. به همین دلیل کمر او را می شکند تا با وارد آوردن بار روانی و فشارهای عصبی بی بدیل او را تا مرز فروپاشی بکشد
در این بین کینگ به دور از جنبه های قهرمانی به ابعاد انسانی بتمن می پردازد و می خواهد نشان دهد که فشارهای روانی تا چه حد می توانند یک انسان را تحت تأثیر قرار دهند. مهم نیست یک فرد تا چه حد در ظاهر خود را نسبت به مسائل روانی مصون نشان می دهد یا احساسات خود را تا چه میزان سرکوب کرده است. همیشه برای هر فردی نقطه شکستنی وجود دارد. این نقطه اوج بازگشت یک قهرمان است. نقطه ای که در آن قدرتی درونی برای بازگشت به خود را پیدا می کند و به خود باز می گردد. بتمن سمبل این حرکت درونی است. نپذیرفتن شکست در لحظه ای که همه موارد علیه شما هستند.
مدت زمان زیادی طی شده است، سالها…ولی بخش های داستان کینگ همگی یک به یک کنار هم قرار گرفته اند تا در “شهر بین” به تصویر کامل بیانجامند. این داستان بتمن را تا پایین ترین درجه از سقوط پیش برده. الان وقت آن رسیده است که شاهد خیزش شوالیه تاریکی باشیم.

دسته بندی: مقالات کمیک
امتیاز کاربران:
Rate this post